Liikenne-energian näkökulmia eduskuntavaaliehdokkaille

Tuli ilmastovaalit tai ei, on tieliikenteen energia ja siihen liittyvä autopolitiikka yksi tämän vaalikevään suurimmista puheenaiheista. Valitettavasti keskustelua käydään paikoitellen ilman kummempaa ymmärrystä itse aiheesta, mutta äläpä huoli, sillä tähän postaukseen olen pyrkinyt kokoamaan oleellisinta tietoa asiasta päätöksenteon perustaksi.

 

Mitä kielletään, milloin ja miksi?

Tämä kirjoitus keskittyy monessa vaalikoneessakin esiintyvään tavoitteeseen, eli uusien polttomoottoriautojen täyskieltoon lähitulevaisuudessa. Vaalikoneesta riippuen saatetaan puhua myös bensa- ja dieselautoista, ja onpa jossain aikarajakin esitetty (2030-luku).

Tämä kysymys herättää varmasti tunteita kuluvana vaalikeväänä. Ylen vaalitentissä viikolla 11 puolueiden puheenjohtajat antautuivat kunnon tinkaan aihetta pohdiskellessaan. Tätä tavoitetta kuitenkin ajetaan läpi hyvin epämääräisenä, ehkä osin tarkoituksella. Jonkinlaisena kimmokkeena voidaan pitää Ruotsin ilmoitusta 2030-luvulla toimeenpantavasta diesel- ja bensiiniautojen myyntikiellosta. Suurin epämääräisyys liittyy siihen, mitä kiellolla oikein tarkoitetaan.

Kielletään kaikki!

Tiukimman tulkinnan mukaan kielto koskisi autoja, joissa on minkäänlainen polttomoottori. Tämä tarkoittaisi siis että myös uusien hybridien ja kaasuautojen myynti kiellettäisiin, eli vain sähköautojen myynti olisi jatkossa sallittua. Sanomattakin on selvää, että tässä ratkaisussa menee koko lapsikatras pesuveden mukana. Näin toimimalla rajoitettaisiin Suomeen hyvin soveltuvien ja kuitenkin ympäristöystävällisten ajoneuvojen käyttöä.

Esimerkiksi lyhyttä matkaa ajava voi pistokehybridillä ajaa 90 % käytöstä täyssähköistä ajoa, mutta koska hybridin akku on pienempi kuin sähköautossa, kuormittaa hybridin valmistus ympäristöä huomattavasti sähköautoa vähemmän. Kohtuullisen vihreää ajoa on ajettavissa myös polttomoottoriautoilla käyttämällä polttoaineena biokaasua, etanolipohjaista bensiiniä tai biodieseliä. Kokonaisvaikutus kiellosta ympäristölle olisi negatiivinen, lähinnä valtavasti lisääntyvästä akkutuotannosta johtuen.

Nämä siirtymäkauden teknologiat voitaisiin sinänsä lakaista maton alle, mikäli maailma olisi valmis sähköauton esiinmarssiin, mutta valitettavasti sähköauto ei ole vielä 2030-luvulla joka tilanteeseen sopiva käyttövoimaratkaisu. Sähköauton tekniikan ongelmakohtia olen käsitellyt aikaisemmissa kirjoituksissa. Sen sijaan koko maan mittakaavan puolesta on valtava ongelma, että 2030-luvun alun sähköautotuotanto ei yksinkertaisesti riitä tyydyttämään kysyntää, mikäli muita autoja ei saa enää myydä.

Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna 120 000 autoa. Koko Euroopan alueella myytiin viime vuonna noin 15 miljoonaa autoa, joista 280 000 sähköautoja. Vaikka sähköautojen tuotanto Euroopan alueelle pysyisi seuraavat 10 vuotta vuosina 2017-2018 toteutuneessa 34% kasvussa (mikä ei ole mahdollista), riittäisi meille 2030-luvulla kuitenkin vain 60% kakku sähköautotarpeestamme. Kieltämättä Suomen osuus ympäristön kuormittamiseen laskisi hetkellisesti, kun leikattaisiin kertalinttuulla uusien autojen ostamista 40 prosentilla.

Siis todellisuudessa uusien polttomoottorien täyskielto 2030-luvulla toteutuessaan aiheuttaisi rajua kuormaa ympäristölle ja vaikuttaisi katastrofaalisesti Suomen talouteen. Ei kiitos tässä mittakaavassa eikä tällä tahdilla!

 

Eikun kielletään sittenkin ihan vähän vaan!

Uusien bensa- ja dieselautojen kieltoa voidaan tulkita myös ratkaisuna, jossa kielletään vain ajoneuvot, joissa auton käyttövoima perustuu 100 % fossiilisiin polttoaineisiin. Tällainen kielto olisi toteutuessaan tarpeeton, sillä näitä autoja ei varsinaisesti myydä uusina enää tälläkään hetkellä. Yleisin bensiinilaatumme, 95 E10-bensiini sisältää 10 % etanolia ja pääosa uusista autoista on muutettavissa Suomalaisella muutossarjalla käyttämään RE85-polttoainetta, jonka sisältää 85 % etanolia. Dieselautoilija voi tankata vaikkapa Nesteen jätteistä tehtyä mydieseliä. Myös biokaasuautoissa on polttomoottori.

Autovalmistajilla on kova paine laskea ajoneuvojensa keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä ja melko usea valmistaja onkin ilmoittanut, että 2020-luvun puolivälin jälkeen mallistosta olevissa polttomoottoriautoissa on aina sähkömoottori avustamassa. Vaikka vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttömahdollisuuden polttomoottorissa ohittaisi saivarteluna, on silti epätodennäköistä, että 2030-luvulla on juurikaan tarjolla autoja, joissa ei olisi jonkinlaista hybridijärjestelmää. Hybridiautoja olen jonkin verran käsitellyt aikaisemmissa kirjoituksissa ja ne ovat Suomen olosuhteisiin toimiva vähäpäästöinen ratkaisu.

Löyhemmän rajauksen mukainen kielto olisi siis vaikutuksiltaan vähäinen eli lähinnä irtopisteiden keräilyä! Uudet Lada Nivat tällä saataisiin myynnistä pois, mutta aika vähän muita malleja. Luonnollisesti ainakin edellinen huomioiden siis tämä on näistä kahdesta vaihtoehdosta se parempi…

No kielletäänkö jonkun verran kuitenkin?

Mikä tahansa tulkinta näiden kahden ääripään väliltä on sitten tasapainottelua mahdottoman ja tarpeettoman väliltä. Näin ollen, mikäli eduskuntavaaliehdokkaana ajat tällaista tavoitetta, ole hyvä ja kerro tarkalleen mitä haluat! Näin äänestäjä tietää, että lupaatko mahdottomia vai itsestäänselvyyksiä.

 

 

Lähteet:

 

http://www.ev-volumes.com/

https://www.best-selling-cars.com/europe/2018-full-year-europe-car-sales-per-eu-and-efta-country/

https://www.traficom.fi/fi/ensirekisteroityjen-ajoneuvojen-tilastot

https://www.e10bensiini.fi/

 

 

 

akusaarelainen
Rovaniemi

Teknisesti koulutettu upseeri.
Sotatieteiden maisteri.
Konetekniikan ylioppilas.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu