Aku Saarelainen Teknistä etumatkaa

Sähköautolla sänkipellolle - syrjäseutujen yksityisautoilun tulevaisuus

  • Tulevaisuuden autoja ei voi - eikä tarvitse - korjata Pohjolan tallissa.
    Tulevaisuuden autoja ei voi - eikä tarvitse - korjata Pohjolan tallissa.

Vuonna 2030 Suomen henkilöautokannan tulisi koostua osin sähköautoista. Se, kuinka suurelta osin, riippuu tosin täysin siitä, keneltä kysytään. Lennokkaimmissa skenaarioissa on väläytelty yli 700 000 sähköauton lauttaa. Maltillinen puolikaskin tuosta on mittava lisäys nykytilanteeseen. Vaikka suuruusluokka on vielä tuntematon, varmaa on, että seuraavan 10-12 vuoden ajanjaksolla bensiini ja diesel käyttövoimina tulevat tekemään tilaa sähköautoille ja sähköhybrideille.

Etenkin pääkaupunkiseudulla, mutta muuallakin Suomessa on jo nyt realistinen mahdollisuus käyttää sähköautoa päivittäiseen liikkumiseen. Tämän todistavat Suomessa rekisterissä olevien hieman yli 4 000 sähköauton käyttäjät. Suuremmallakin käyttäjäjoukolla sähköauto täyttäisi varmasti liikkumistarpeet, ainakin arkiajossa. Sähköinen tai hybridikäyttöinen henkilöauto siis yksiselitteisesti selviytyy työmatka-ajosta, mutta on autoilla Suomessa muitakin käyttötarpeita. Raskaaseen työkäyttöön suunniteltujen maastohenkilöautojen ja nelivetoisten avolavapakettiautojen segmentissä ei ole toistaiseksi nähty täyssähköisiä ratkaisuja, ja sähköhybridejäkin hyvin vähän. Jotenkin tulevaisuudessakin pitäisi silti metsätyömaille ja muihin kohteisiin, joissa henkilöauton menohalut loppuvat.

Luonnollisesti myös oma työnantajani, Puolustusvoimat, on kiinnostunut liikenne-energian tulevaisuudesta myös maastokykyisten ajoneuvojen osalta. Tätä ongelmaa lähestyin 2018 keväällä julkaistussa pro gradu -tutkielmassani ”2030-luvun maastohenkilöauton käyttövoima arktisessa sotilaskäytössä”, jossa selvitin sotilaskäytön asettamia vaatimuksia maastohenkilöautoille sekä tulevaisuuden ajoneuvoteknologian kykyä vastata vaatimuksiin. Tutkinnon ohella urakasta kertyi runsaasti tutkimusta, joka toistaiseksi pölyttyy arkistossa. Aihe on kuitenkin nyt jopa ajankohtaisempi kuin vuosi sitten, joten koin että on aika tuoda esille tulleita ilmiöitä myös suurempaan tietoisuuteen ja keskustelunalaiseksi.

Blogi perustuu myös Doriasta kokonaisuudessaan saatavilla olevaan pro gradu -tutkielmaani (linkki), mutta sisältää myös laajempaa pohdintaa aiheen ympäriltä höystettynä tuoreimmilla tiedoilla. Kaikki blogissa esille tuodut tiedot ovat julkisia. Otan mielelläni vastaan perusteltua kritiikkiä ja vaihtoehtoisia näkökantoja!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Vinkki: Jos julkaisee samana päivänä enemmän kuin yhden blogin, se vanhempi ei näy uusimpien blogien sivulla.

Käyttäjän akusaarelainen kuva
Aku Saarelainen

Niinpä näkyy, alusta on itselleni uusi. Toki tämän ensimmäisen postauksen tarkoitus oli pohjustaa koko blogin tarkoitusta. Toivoin että sen olisi saanut jotenkin "nastattua" profiilissa ensimmäisenä näkyväksi, mutta vielä ei ole oikeaa nappia löytynyt.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset